matchningsprocessen

Tänkte berätta lite mer om hur matchningsprocessen gick till!  

Onsdagen den 4 maj, blev min ansökan godkänd av aupaircare. Så från och med den dagen kunde familjer se min profil och höra av sig till mig.

Fredagen den 6 maj fick jag ett mejl av aupaircare där det stod att en familj från Jericho, 40 minuter från new york, hade lagt till min profil. Familjen består mamma, pappa och fyra barn. De hörde av sig på kvällen, men hade inte telefonen i närheten. Pappan i familjen mejlade mig, och vi bestämde en tid på lördagen. Eller han sa att han skulle försöka ringa den tiden, eftersom han var väldigt upptagen. Dagen efter gjorde jag mig redo för att prata med honom kl 19, men han ringde inte. Istället ringde han två timmar senare, och dum som jag var hade jag inte mobilen i närheten. Jag mejlade till honom och vi bestämde en ny tid som vi skulle prata. Samma sak den här gången, han skulle försöka ringa eftersom han var väldigt upptagen. Men han ringde inte. Han skickade ett mejl två dagar senare och sa att de redan hade matchat med en aupair, men sa att jag verkade jättebra och att han var helt säker på att jag skulle få en underbar famil inom två veckor!

Samma dag, fredagen den 6 maj fick jag ytterligare ett mejl från aupaircare där det stod att en familj från Chappaqua, 1 timme fårn new york, hade lagt till min profil. Familjen består av mamma, pappa och två barn. Familj nr 2 mejlade mig och vi bestämde en tid på lördagen kl 16.30. Jag förberedde mig så mkt som möjligt, satt nervöst och väntade på samtalet från usa. Jag var så himla nervös, visste knappt vart jag skulle ta vägen, men det gick jättebra och vi pratade i 40 minuter. Hon frågade lite vad mina barnerfarenheter var osv. Hon ville prata med mig igen och vi bestämde en ny tid på tisdagen den 10 maj. Man måste ha pratat med familjen två gånger innan man matchar med den. Så kom tisdagen och jag skulle prata med henne igen. Den här gången kändes det inte alls lika bra, hon lät ganska kort, hon sa att hon hade andra aupairer som hon intervjuade, så hon skulle höra av sig i slutet av veckan. Men hon hörde av sig dagen efter, onsdagen den 11 maj, och sa att de skulle välja en annan aupair för att de behövde någon som var lite bättre på engelska. Kändes lite hårt att höra det eftersom jag inte har världens bästa självförtroende när det kommer till att prata engelska.

Tisdagen den 10 maj fick jag ett till mejl av aupaircare där det stod att en familj från Pittsburgh hade lagt till min profil. Familjen betod av mamma, pappa och 4 barn. Vi bestämde att vi skulle prata dagen efter, alltså den 11 maj. Satt och väntade på att de skulle ringa, faktiskt inte alls lika nervöst som på lördagen, men lite nervöst. De var både mamman och pappan i familjen som pratade, det kändes hur bra som helst! Vi pratade i nästan 40 minuter, och sen bestämde vi en ny tid att prata. Vi bestämde att vi skulle skypa på lördagen! På lördagen fick jag "träffa" hela familjen och aupairen som är där nu. Kändes väldigt bra, men de sa att de behövde tänka eftersom de hade fler aupair som de intervjuade. På onsdagen den 18 maj mejlade pappan i familjen att det hade valt en annan aupair. Kändes ganska jobbigt eftersom jag gillade den familjen väldigt mycket. Men nu i efterhand var det nog bra att jag inte fick den familjen. 4 barn är nog ganska ansträngande att ta hand om!!

Måndagen den 16 maj var det en familj från connecticut som hörde av sig. Den består av mamma, pappa och 3 barn. Vi bestämde att vi skulle ha en intervju dagen efter, på tisdagen. Jag pratade med mamman i familjen och allt verkade jättebra! Vi bestämde att vi skulle skypa på lördagen, och då skulle jag få "träffa" hela familjen. Pratade med familjen igen på lördagen och alla verkade jättetrevliga. Men de sa att de behövde några dagar på sig att tänka eftersom de pratade med fler aupairer! De hörde aldrig av sig. Fem dagar efter att vi hade pratat med varandra andra gången matchade jag med en annan familj. Men det gjorde inte så mycket, hade börjat fundera på om jag verkligen skulle trivas i den familjen. De var jättesnälla och bra på många sätt, men vi klickade nog bara inte.

Tisdagen den 17 maj hörde en halv-svensk familj av sig från Atlanta. Den består av mamma, pappa och två barn. Vi bestämden att vi skulle prata dagen efter på onsdagen. Vår intervju var inte jättestrukturerad, men samtidgt gör det inget för det kändes lite mer avslappnat då. Hela familjen plus den förra aupairen var me utom pappan. Vi bestämde ingen ny intervju men mamman sa att hon ville prata med mig igen, och jag fick aupairens mejladress. Men de hörde inte av sig förrän en vecka senare och då höll jag på att matcha med en annan familj. Det kändes jättetryggt och jätteroligt att de var halvsvenska, men jag känner att jag behöver bli bättre på min engelska. Jag tror inte att jag skulle bli så bra på engelska, som jag skulle kunna bli, om jag bodde i den familjen, så jag tackade nej.

    
Lördagen den 21 maj fick ytterligare ett mejl från aupaircare där det stod att en familj från Californien hade lagt till mig. Men de hörde aldrig av sig.

Söndagen den 22 maj fick jag ett mejl från en familj från san francisco. Familjen består av mamma, pappa och två barn. Vi bestämde att vi skulle prata dagen efter på måndagen. Satt redo vid telefonen på måndagen, inte så jättenervös. Mamman ringde, och till en början hörde jag knappt vad hon sa eftersom det var dålig mottagning. Dessutom var det ganska tyst och jag hörde mammans röst ganska dovt.  Jag tänkte att den här intervjun skulle bli den sämsta och tänkte att jag nog kommer tacka nej. Så bröts samtalet och hon ringde upp från hemtelefonen och då lät det mycket bättre!! Allt lät så bra och det kändes som att jag pratade med en helt annan familj. Hon kunde inte prata så länge eftersom hon var tvungen att åka till jobbet, men vi bestämde en ny tid på onsdagen, då vi skulle prata. Familjen ringde den tiden vi hade sagt, och vi pratade i kanske 20 minuter. Sen frågade hon om jag ville matcha, och det ville jag ju!. Jag sa såklart att jag ville komma och bo hos dem i ett år!!  Onsdagen den 25 maj matchade jag med familjen från San francisco!!!! 

Jag längtar så otroligt mkt till den 22 augusti då jag kommer åka iväg för att bo i usa! Jag kommer såklart sakna alla här hemma! men känner att jag måste komma ut i världen och se andra saker än det här hemma i Sverige.

Det här inlägget blev väldigt långt och jobbigt!! Men skriver så här detaljerat om matchningsprocessen mest för min skull. Vill kunna gå tillbaka och läsa om hur allt var :)

//Elli  

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0